Kevyt treeniviikko on kuin palkinto kovista viikoista – uskalla myös höllätä

Kuva on viime viikon pitkikseltä kaverin kanssa. Pitkikset ystävän kera ovat parhautta!

Kuuden kovan treeniviikon jälkeen olen viettänyt tällä viikolla kevyempää treeniviikkoa. Kevyt treeniviikko on kuin palkinto kovista viikoista – uskalla myös höllätä. Nyt on jo perjantai-ilta, ja olen tehnyt vasta 3 treeniä: ohjannut sisäpyöräilytunnin (55 min), käynyt uintitreeneissä (45 min) ja treenannut salilla jalat ja olkapäät (60 min). Vapaapäiviä vietin tällä viikolla kaksi putkeen ja huomenna aion myös huilata. Tällä viikolla en ole tehnyt yhtään tuplatreeniä enkä ole treenannut kahta kertaa saman päivän aikana eli aamulla ja illalla. Tosin sunnuntaina tarkoitukseni on juosta kevyt ja hidas parin tunnin lenkki (alle 140 sykkeillä) pk-alueella ja käydä tekemässä uintivalkulta saamani noin 30 minuutin uintitreeni.

Noina kuutena edeltävänä, kovana treeniviikkona liikuin monipuolisesti 10-12 tuntia viikossa: Tein kolmeen jaettua saliohjelmaani, vedin 1-2 sisäpyöräilytuntia, opettelin uimaan vapaauintia ja juoksin juoksuohjelmani mukaisia treenejä. Liikuntaa on siis tullut niin paljon, että kevyen liikuntaviikon pitäminen tässä vaiheessa oli itsestäänselvyys. Aina ei vain ole helppoa muistaa keventämisen tärkeyttä ja kun treenit sujuvat, sitä helposti jatkaisi samaan malliin hamaan tappiin saakka. Kuitenkin itse kevennän aina 5 tai 6 kovemman viikon jälkeen, vaikka silloin ei saa Instagramiin niin hyvää materiaalia, hahaha.

Kevyempi viikko on palkinto treenistä

Sen sijaan, että ajattelisin, että kevyempi harjoitusviikko olisi pakko, ajattelen sen olevan ikään kuin palkinto edellisviikkojen kovista treeneistä, ihan kuten ajattelen kehonhuollon olevan palkinto treeneistä. Kaikista parasta tässä kevyessä palkinnossa on se, että se(kin) kehittää ja vie minua kohti tavoitteitani. Toki treeniviikossani yleensäkin on runsaasti peruskestävyysharjoittelua, mutta kun viikkomäärät ovat 10-12 tuntia, välillä on himmattava.

Joskus vuosia sitten nämä kevyemmät viikot koettelivat kärsivällisyyttäni ja koko ajan oli tunne, että pitää päästä liikkumaan (mitä kovempaa, sitä parempi), mutta nykyään kevyen viikon viettäminen on mukavaa ja erityisesti kun sen merkityksen huomaa tulevissa treeneissä, ei sitä edes halua jättää väliin. Liikunnanohjaajana kevyemmät viikot eivät tosin edes olleet mahdollisia kuin vasta sitten, kun kausi oli loppu. Siksi olenkin erityisen kiitollinen siitä, että nykyään pystyn itse vaikuttamaan liikkumisiini ja säätelemään niitä tarpeenkin mukaan.

Kuva on viime viikon pitkikseltä kaverin kanssa. Pitkikset ystävän kera ovat parhautta!

Kevyempi viikko sisältää paljon peekoota

Itsellä tälle kevyelle viikolle tulee liikuntaa noin viisi tuntia, joista tein vain yhden treenin vk-alueella ja loput ovat sykealueeltaan kevyitä harjoituksia. Ja nyt jos joku ajattelee, että viisi tuntia, sehän on enemmän kuin itse edes liikun viikossa, niin se viisi tuntia onkin suhteutettu tuohon 10-12 tuntiin ja treenit ovat itselleni paitsi tuntimäärältään niin suuri osa myös tehoiltaan kevyempiä.

Toiset keventelevät sillä, että tekevät paitsi vähemmän, myös tavallista lyhempiä treenejä. Kokonaan liikkumatta ei kannata olla, enkä itse edes nyt enää taas osaisi. Kun tekee osan treeneistä, pysyy kroppa hereillä, mutta silti saa lepoa ja palautumista.

Ja ainakin oman kokemuksen mukaan kevyemmän viikon jälkeen treeni kulkee taas! Miten sulla, pidätkö kevyitä viikkoja tai vaihteletko treenien kuormitusta muulla tapaa?

Mahtavaa perjantaita,

Jenny

IG 

Facebook

Japanilainen kylpylä Tukholmassa

Elän kuin urheilija

Saliohjelma hauiksille, selälle ja vatsalle