Hei sinä ylipainoinen!

Minä 2 vuotta sitten ja kaksi viikkoa sitten.

Hei sinä ylipainoinen! Ensinnäkin: Et ole yksin. Olen itsekin roudannut laillasi liikakiloja ja laihduttanut ne yhteensä 3  kertaa. Kuitenkin yhteensä noin 45 kilon pudottaminen kolmesti sai minut ymmärtämään, etten koskaan enää halua laihduttaa, vaan minun on tehtävä elämänmuutos. Oma elämänmuutokseni vei kiloja liki 20. Ja nyt olen siinä tilanteessa, että en koskaan voisi enää edes villeimmissä kuvitelmissani uskoa, että lihoisin nuo reilun vuoden aikana elämänmuutoksella pudottamani 20 kiloa neljännen kerran takaisin.

Mutta entisen minun lisäkseni meitä ylipainoisia on ihan oikeasti ”puoli Suomea”. THL:n mukaan vuonna 2017 lähes 3/4 miehistä ja 2/3 naisista oli ylipainoisia. Neljännes työikäisistä voidaan luokitella lihaviksi. Ei tarvitse kuin nostaa katse kännykästä vaikka metrossa tai mennä uimahallin pukuhuoneeseen niin ymmärtää sen, että todellakaan ei ole yksin. Se on jo se ensimmäinen lohduttava ajatus. Et ollutkaan niin uniikki kuin ehkä luulit olevasi? Voin kertoa, että en ollut minäkään.

Minä 2 vuotta sitten ja kaksi viikkoa sitten.

Toiseksi: ylipainossa ei ole mitään hävettävää. Liikakiloja ei tarvitse piilotella tai yrittää peitellä (erilaisilla raitapaidoilla ja löysillä vaatteilla), selitellä eikä niitä ainakaan kannata hävetä. Tilanteeseen on johtanut varmasti moni asia ja uskon, että moni meistä on tehnyt kaikkensa, jotta pääsisi eroon liikakiloistaan. Mutta kun ne keinot vain ovat olleet väärät! Ne ovat olleet niitä, mitä lehdet ja netti meille useimmiten suoltavat: pikakeinoja, jotka kyllä toimivat ja joita orjallisesti noudattamalla varmasti laihtuu, mutta koska niitä noudattamalla ihminen ei tee elämänmuutosta vaan laastaroi liikapainoaan, mikään ei muutu pysyvästi ja kilot palaavat ennen kuin ehtii aivastaa. Puhumattakaan siitä stressistä, kun jo ennen kilojen comebackia stressaa, että nyt ne varmasti tulevat takaisin.

No siinä olemme olleet oikeassa!

Pysyvään elämäntapamuutokseen tarvitaan pieniä muutoksia elämässä eikä elämänmuutoksen tekijä ja kiloista eroon hankkiutunut voi koskaan palata entisiin tapoihinsa. Pikadieetit eivät muuta elämää, vaan elämää muuttaa jokainen itse. Kun riittävästi toistaa niitä pieniä uusia tapoja, kuten järkevää annoskokoa, riittävää proteiininsaantia ruoalla, isoa määrää kasviksia, säännöllistä syömistä, aamupalaan ja lounaaseen panostamista, mahdollisimman runsasta hyötyliikuntaa, itselle sopivaa, järkevää treeniä, riittävää unta ja lepoa, niin ne muutokset muuttuvat rutiiniksi. Ensin vaaditaan tietoista toimintaa ja ajattelua, ja yhtäkkiä huomaa, että herranjestas, niistä tavoista, joita vielä joku aika sitten opetteli, on tullut rutiinia. Itselläni kesti noin vuosi saada muutokset rutiiniksi. Nyt en osaa niistä enää poiketakaan, niin selkärangasta ne tulevat.

Kolmanneksi: lakkaa ajattelemasta, että et pysty. Pystyt heti, kun alat noudattaa eri keinoja kuin ennen. (Tähän edit: toki masennus, muut sairaudet ja rajoitteet voivat vaikuttaa, mutta nyt en sotke niitä tähän postaukseen). Kyllä pystyt, jos minäkin pystyin! Mutta jos noudatat niitä samoja keinoja joilla olet laihduttanut niin monta kertaa aiemmin, et pystykään. Siinä on se salaisuus. Unohda siis ne pikadieetit ja tehokuurit, itsesi rääkkääminen liialla liikunnalla, itsesi kieltäminen ja ruokavaliosi rajoittaminen, ruoan punnitseminen ja kaloreiden laskeminen, muovibokseihin annostelemasi parsakaalit ja kanafileet! Ai miksi ne kannattaa unohtaa? No mieti viime kertoja, kun olet pudottanut painoasi. Ne eivät toimineet. Jos haluat oikeasti pysyvää muutosta, tee kaikki toisin kuin ennen (ja tässä kohtaa voit lukea jälleen listan ylemmästä kappaleesta).

Neljänneksi: aloita heti. Kyllä, aloita heti tänään ja syö kunnollinen aamupala. Tiedän, että vappu herkkuineen on tulossa, mutta silti aloita heti. Muutoksia emme tee menneessä emmekä ensi maanantaina, vaan niitä teemme tänään ja tässä hetkessä, joka on ainoa, joka meillä koskaan on. Aloita siis nyt! Älä pilaa enää yhtäkään maanantaita pikakuurin aloittamiseen vaan ala nauttia siitä. Se on yksi viikon seitsemästä parhaasta päivästä!

Viidenneksi: Lakkaa jännittämästä ekaa askelta. Siis sitä, mistä puhutaan yllä. Älä mieti vanhoja kliseisiä sanontoja siitä, että ensimmäisen askeleen ottaminen on vaikeaa. Paskanmarjat! Ensimmäinen askel vie sinut seikkailuun, jossa menet kohti uutta sinää, vaivattomin ja mukavin keinoin. Jos pikakuuri ja tehodieetit ovat tuntuneet kamppailulta ja taistelulta, voin yhtyä mielipiteeseesi. Sillä sitä ne juuri ovat, ihan helvettiä. Mutta kun painoa pudottaa elämänmuutoksella, et edes huomaa, että laihdutat! Kun itse reilun vuoden aikana pudotin 20 kiloa painoa, en kokenut laihduttaneeni grammaakaan. Tätä viimeistä ja pysyvää reissua ei voinut edes verrata jojotteluvuosieni (6) tuskaan ja ahdinkoon, stressiin ja lihomisen pelkoon.

Sinäkin voit saada tämän helposti ja vaivattomasti, jos haluat. Ilman stressiä ja kilojen kanssa kamppailua. Ehkä laihtumisen vaikeus johtuu siitä, että lopulta noiden pienten asioiden muuttaminen on niin helppoa, ettei se tunnu siltä, että edes tekisi töitä asian eteen ja siksi se ei houkuttele, koska olemmehan kuulleet sen, että kova työ palkitaan. Hohhoijaa!

Ja vielä lopuksi pieni mainos! Sain ensimmäisestä painonhallintaillastani ihanaa palautetta, kiitos jokaiselle! Seuraavan Onnistun-painonhallintaillan järjestän 5.6. klo 17-20 Helsingissä Valmennustila Valossa. Osallistujamäärä on rajattu (puolet paikoista ovat vielä vapaana). Valmennuksen hinta on 34 euroa/henkilö. Sitovat ilmoittautumiset ja kyselyt meilillä jennyATjennyhenriksson.com

Jenny Belitz-Henriksson on liikunnanohjaaja, FAF Personal trainer ja LCF Lifecoach, joka onnistui elämänmuutoksessa 6 vuoden jojottelun jälkeen, kun lopetti laihduttamisen ja teki ”kaiken” eri tavalla kuin aiemmin.

* Kolmituntisen aikana kerron konkreettiset, mutta PIENET muutokset, joiden avulla itse pudotin 17 kiloa vuoden aikana.
* Teet illan aikana oman tavoitekartan ruokailun, liikunnan ja muun hyvinvoinnin suhteen. MIKÄ tavoitteesi on kussakin osa-alueessa? MIKSI haluat kyseistä tavoitetta? KUKA sinua siinä voi auttaa? MITÄ TEKEMÄLLÄ tavoitteeseen pääset?
* Miten aloitat juoksuharrastuksen eli sohvalta lenkille? Mikä ero on sykealueilla? Mikä on lihaskuntotreenin merkitys painonpudotuksessa? Onko HIIT-treenistä apua?

”Kiitos tuhannesti eilisestä valmennuksesta! Olipa silmiä avartava ilta. Ihana kuulla että noinkin moni kamppailee samojen asioiden kanssa kuin minä itse. Tai voiko nyt sanoa että ”ihana kuulla” mutta tiedät varmaan mitä tarkoitan. Vaikka toiminkin kuunteluoppilaana koko illan niin kyllä heräsi niin paljon ajatuksia. Niin paljon on kiinni omasta itsestään ja siitä miten kohtaa asiat. Siinä mulla on vielä paljon petrattavaa mutta tää oli hyvä alkusysäys.”

”Hei Jenny! Kiitos vielä eilisestä. Oli silmiä avaava luento. Tajusin, että oman muutoksen tiellä suurimpana ongelmana on negatiiviset ajatukset. Liikunta ja ruokavalio ovat melko hyvin hallussa, mutta ajatukseni ovat edelleen siellä, että olen luuseri ja epäonnistun kuitenkin. Nyt täytyy työstää omia ajatuksia. Kiitos vielä.”

”Kiitos Jenny eilisestä illasta. Uskon että tästä alkaa minun elämänmuutos, ensisijaisesti muutoksia täytyy tehdä ruokaan liittyen. Minulla on eilisen jälkeen vahva sisäinen tunne halusta tehdä muutoksia.”

”Oli älyttömän antoista ilta. Opettaja kun olen, arvioin kaikkia koulutuksia siitäkin näkökulmasta. Sä oot todella hyvä ihmisten edessä. Olet luonteva ja rento, annat itsestäsi mutta niin, ettei se ole liian minäminäminä.”

Sinunkaan ei tarvitse olla loppuelämääsi ylipainoinen!

Ihanaa lauantaita,

Jenny

INSTAGRAMISSA

Minä 1,5 vuotta sitten ja 3 viikkoa sitten.