17 kilon painonpudotus takana – näin syön nyt

Tämän viikon dokumentoin ruokiani, jotain pientä unohtui kuvata, kuten torstaina syömäni pulla, mutta näin söin tällä viikolla. Itselläkin on vielä petrattavaa tuossa ruokailussa, mutta normaalisti liikun sen verran, että suklaakonvehti tai pari silloin tällöin tai pulla eivät romuta ruokavaliota. 17 kilon painonpudotus takana – näin syön nyt.

Taustasta sen verran, että olen viime vuonna laihtunut 17 kiloa. Ensimmäiset puoli vuotta keskityin terveellisemmän ruokavalion opetteluun ja liikuin liikuntahistoriaani ajatellen vain vähän, noin kolme tuntia viikossa. Kesäkuussa aloin liikkua enemmän ja tällä hetkellä treenilukkarissa on 4 juoksua ja kaksi lihaskuntojumppaa kotona + kehonhuoltoa.

En koe laihduttaneeni viime vuonna laisinkaan, vaan muutin elämäntapojani ja sillä ne kilotkin karisivat. En ole punninnut ruokiani enkä laskenut kaloreita. En ole ollut nälissäni kertaakaan, paitsi tämän viikon tiistaina, haha.

Parasta tässä muutoksessa ei edes ole kilojen katoaminen, vaan olo! Siitä voit lukea lisää blogini painonhallinta-kategoriasta. Nykyään paino ei ole enää merkityksellinen, vaikka kiinteytymistä saa vielä tapahtua. Uskon, että keho tavoittaa sen painon, joka sille on omassa iässäni (40) luontainen. Pituutta minulla on 173 cm ja tällä hetkellä painan 68 kiloa.

Minä kesäkuussa 2017 ja eilen 12.1.18. Kuvissa painoeroa on noin 9 kiloa. Kroppa jatkaa tiivistymistään, enkä enää tuijota painoa.

Tällä viikolla en ole liikkunut kuin kaksi kertaa, koska sain nuhan, ja huilattava on vielä viikonloppu, vaikka jalat kaipaisivat juoksemaan.

Tämä ei ole mikään maailman esimerkillisin ruokavalio, vaan minun viiden päivän syömiseni.

MAANANTAI

Aamupalaksi söin mandariinin, kourallisen pähkinöitä ja kaksi riisikakkua sulatejuustolla. Ei ollut hääppöinen aamupala. Luulin, että minulla olisi töissä ollut jogurttia.

Lounaaksi hain salaatin, jossa pääraaka-aineena oli katkarapua ja vuohenjuustoa. Syön aika vähän vaaleaa vehnää, mutta söin pari vaaleaa pikkuleipästä hyvällä omalla tunnolla.

Välipalaksi söin kotona täysjyväleivän oivariinilla, juustolla ja kananmunalla. Pari pikkutomaattia kylkeen.

Kävin juoksemassa 10 x 500 metrin vetoja (5:23 min/k-tempolla) ja minuutin palautuksilla.

Illalliseksi söin yrttisen kanafileen ja keitettyjä porkkanoita. Jälkkäriksi smoothie, jossa oli omenaa, päärynää ja appelsiinia.

TIISTAI

Tiistaina olin kuvauksissa ja söin aamupalan poikkeuksellisesti kahvilassa. Aamupalaksi join lasin omenamehua, sämpylän juustolla ja kinkulla ja luonnonjugurttia, jossa oli mysliä ja hilloa.

Kuvauksissa ilmenikin vähän säätöä, emmekä ehtineet syömään ollenkaan. Iso virhe!

Lounaan söin vasta kello 16 jälkeen ja paistoin itselleni kolmen kananmunan munakkaan. Kylkeen vähän tomaattia ja kurkkua. Olin pyörtyä nälästä!

Välipalaksi smoothie, jossa oli omenaa, appelsiinia ja päärynää.

Illalliseksi Lux Helsingin jälkeen 8 nuggettia.

Ruokailut menivät ihan perseelleen ja huomasin, että aamupalan ja lounaan välissä ehti tulla huono olo ja väsymys. Kun on opetellut säännölliset ruokatavat, niitä ei sovi heilautella!

KESKIVIIKKO

Keskiviikkona palasin aamupalaan, jota söin koko viime talven. Aamupalaksi söin siis maitorahkapurkin, mandariinin, omenan ja kourallisen pähkinöitä. Toimii! Viime talvena ehdin tähän kyllästyä, nyt taas maistuu.

Lounaaksi söin pienen lautasellisen salaattia ja sitten nepalilaista ruokaa: kasvispyöryköitä. Riisistä jäi syömättä noin puolet, mutta se ihana leipä kyllä maistui. Myös vasemman laidan papumössö jäi syömättä.

Välipalaksi söin mandariinin, kaksi riisikakkua juustolla ja pienen kourallisen pähkinöitä.

Illalliseksi söin kana-aurajuustopastaa. Lautanen on Teeman pieni lautanen, eli annos oli ehkä 1/3 osa siitä, millaisia annoksia söin vuosi sitten, kun painoin 17 kiloa enemmän.

Harvinainen päivä, sillä söin kaksi lämmintä ateriaa, tosin tällä viikolla sellaisia päiviä oli enemmänkin. Illalla piti mennä tekemään mäkivedot, mutta nuha iski.

TORSTAI

Aamupalaksi purkki maitorahkaa, mandariini ja kourallinen pähkinöitä.

Lounaaksi munakas juustolla ja kolmella kananmunalla. Parsakaalia.

Välipalaksi smoothie, jossa oli jäisiä mustikoita ja banaania.

Illalliseksi makaronilaatikkoa ja parsakaalia. Lautanen on taas se Teeman pienempi lautanen.

PERJANTAI

Aamupalaksi purkki maitorahkaa, mandariini ja kourallinen pähkinöitä.

Lounaaksi salaatti, ei tämä kuvan, mutta lähes. Katkarapujen tilalla oli savulohta eikä leipiä ollut.

Välipalaksi kaksi riisikakkua juustolla, kourallinen pähkinöitä ja mandariini.

Illalliseksi pizzaa, koska perjantai ja jääkaappi oli ihan typötyhjä. Juomaksi kaksi pientä lasia punaviiniä.

LISÄKSI:

Juon joka aamu klo 6 kaksi Muumimukillista maitokahvia. Muuten juon kahvia vain harvoin, joskus viikonloppuisin cappucinon.

Vettä juon päivän aikana aina 2-3 litraa.

Tällä arkiviikolla en juonut veden lisäksi muuta kuin yhden lasin omenamehua ja kaksi pikku lasia punaviiniä. Ja kahtena päivänä pienen kupin teetä töissä.

HUOMASIN:

Tämä viikko ei ollut kovin hyvä kasvisviikko. Hedelmiä tuli sen sijaan syötyä tosi paljon. Muutenkin osa ruoista oli vähän randomeja, olisin voinut syödä hieman terveellisemminkin ja ehkä vähän enemmän. Leipää en syönyt juuri ollenkaan.

Riisikakkuja en syö koskaan kotona, vaan vain töissä välipalana.

Itselleni sopii tuo 4-5 aterian tahti päivässä, kunhan saan tarpeeksi proteiinia. Tällä viikolla kaikissa ruoissa ei sitä ollut kovinkaan paljoa.

Jatkan ruokapäiväkirjan dokumentointia. Tämä on äärimmäisen mielenkiintoista ja selkeyttää sitä, mitä tulee suuhun laitettua.

Mukavaa lauantaita!

Jenny

Tervetuloa Instagramiin!

Lue myös:

6 treeniä viikossa, miten ehdin liikkua

Huonosta juoksukunnosta maratonjennyksi

Ajattele toisin elämänmuutoksesta – ensimmäinen askel ei olekaan vaikea, vaan jännittävä!