Apua flunssaan ja sen ehkäisyyn – kannattaa edes kokeilla

Flunssan ehkäisyyn kannattaa panostaa, koska se on helppoa.


Se fiilis, kun ei saisi sairastua, mutta pöpö silti iskee ja väliin joutuu jättämään jonkun hartaasti odotetun tapahtuman! Ai että se tunne on syvältä! Olin tosi pettynyt, kun toissa viikolla jouduin skippaamaan Midnight Run -juoksukisan, johon olin osallistumassa yhdessä työkavereideni kanssa. Toivon, että jatkossa pystyn ennaltaehkäisemään ainakin flunssaviruksia myös suusuihkeella, jota testailin vilustumiseni aikana kaupallisessa yhteistyössä ColdZymen kanssa. Suihkeesta saattaa saada apua flunssaan ja sen ehkäisyyn, kannattaa kokeilla!

Flunssan ehkäisyyn kannattaa panostaa, koska se on helppoa.

Treenit ovat vahvasti käynnissä, ensi vuoden juoksutapahtumat ovat jo osittain selvillä ja kun treeni kulkee, niin sitä rentoa flowta en millään malttaisi pilata sairastelemalla. Tällä hetkellä tavoitteenani on juosta 160 kilometriä kuukaudessa ja flunssa totta kai sotkee nämä suunnitelmat. Toissa viikolla olin ollut jo pari päivää puolikuntoinen ja jättänyt treenit väliin, kun sitten ensimmäisen kerran suihkin kurkun limakalvolle suojakalvon muodostavaa suusuihketta. Mieluiten olisin toki käyttänyt tuotetta jo silloin, kun lapseni olivat räkäisimmillään. Ensin meillä nimittäin sairastui teinari ja sitten kuusivuotias. Olisin saattanut säästyä flunssalta ja päästä treenaamaan ja kisaamaan, sillä yli neljävuotiaille sopivaa suihketta voi käyttää ennalta ehkäisevästi enintään 30 päivän ajan. Mutta jatkossa ainakin ennen juoksukisoja aion suihkautella ColdZymea jos vähänkään tuntuu siltä, että olisin sairastumassa tai joku muu perheenjäsen on kipeä. Lisäksi pakkaan suihkeen mukaan seuraavalla kerralla, kun lähdemme reissuun lentokoneella. Olen nykyään ihan superherkkä lentokoneen ilmastoinnille ja koneessa ylipäätään oleville pöpöille. Viimeksikin sain lentsikasta seuralaiseksi ihan järkyttävän nuhan, joka vaikutti parin ekan lomapäivän tunnelmaan Mallorcalla.

ColdZyme on kooltaan kätevä ja se kulkee vaikka käsilaukussa minikokoisen käsidesin parina.

Olin odottanut tuota kympin iltajuoksua kovasti, mutta nykyään on järkeä päässä, kipeänä en urheile, koska ei kannata pitkittää tauteja tai ottaa riskiä pahemmasta sairastumisesta sillä tavalla. Ensi vuoden puolella osallistun useampaankin juoksukisaan, joissa on oltava kunnossa ja joita fiilistelen jo nyt aivan innoissani. Huhtikuun alussa on Berliinin puolimaraton, toukokuussa Helsinki City Run ja kesäkuun alussa Tukholman 40-vuotisjuhlamaraton. Syyskuussa kutsuu näillä näkymin Norjan Trondheim ja 42,195 kilometriä. Paitsi että kasvatan nyt perusjuoksukuntoa, myös jumppaan harvakseltaan kotona, käyn kerran viikkoon salilla ja joogassa. Lisäksi tällä viikolla teen comebackin ryhmäliikuntaohjaajana: vuorottelen kahden muun ohjaajan kanssa intervallspinningiä sekä niskaselkä-jumppaa. Aloitan varovasti yhdellä viikkotunnilla ohjauksia, olenhan ollut lähes eläkkeellä niistä hommista! Mutta kun on terve ja treenit sujuvat, niin olohan on ihan mahtava. Toki flunssa on vain flunssa, mutta treenitauko koettelee kärsivällisyyttä ja sitähän haluaisi tietenkin heti olla kunnossa. Ja tehdä kaikkensa, ettei edes sairastuisi.

Pari viikkoa sitten kuume ei noussut, mutta oloni oli jo alkuviikosta vetämätön. Lisäksi oli nuhaa, kurkku kipeä ja aivastelua. Kurkkukipu lakkasi yllättäen lyhyeen, kun olin alkanut käyttää ColdZymeä kaksi suihkausta kerrallaan korkeintaan kuudesti vuorokaudessa. Vaikka kurkkukipu hiipui, aivastelu ja nuha sen sijaan jatkuivat. Olisi kannattanut varmaan jäädä aiemmin jo kotiin kuin vasta perjantaina. Silloin  luovutin aamupalaverin jälkeen ja siirryin kotiin päiväunille. En koskaan nuku päivällä kuin maksimissaan vartin verran, mutta nyt posotin unta yli kaksi tuntia, joka kertoo, etten ollut tosiaankaan kunnossa. Heräsin muuten silloin hirveään painajaiseen, jossa minut oli siirretty osastoltani tietokirjoista kustantamon kartonkiosastolle, jollaista ei kyllä ihan oikeassa elämässä ole olemassa! Kun unessa yritin mennä töihin, kollegani istui paikallani ja hänen oma paikkansa oli kadonnut. Huh, olipa tosi hyvä, että lähdin kotiin tuona päivänä. Viikonloppu meni vielä ihan puolitehoilla. ColdZymen lisäksi nautin tiuhaan kuumaa vettä, jossa oli inkivääriä, sitruunan mehua sekä hunajaa, lepäsin vähän väliä lukemassa kirjaa.

Toki sairastumisen ehkäisyssä kannattaa tehdä kaikkensa. Hyvä käsihygienia on vesi vanhin voitehista.
Myös ajatuksilla on merkitystä. Sairastumisen sijaan kannattaa ajatukset keskittää terveyteen ja terveenä pysymiseen.
Mieluummin tsuih kuin atshii!

ColdZyme on tosi neutraali maultaan, mikä on hyvä. Pieni raikas vivahde mentolia siinä on. Kiinnostavaa on, että se sisältää trypsiiniä, jota saadaan turskankäsittelyn sivutuotteena, mutta ei pelkoa, tuote ei millään tavalla maistu kalalle. Trypsiini juontaa juurensa siitä, että 1970-luvulla islantilainen tiedemies ja professori Jon Bragi Bjarnason, havaitsi, että erään kalanperkauslaitoksen työntekijöiden käsien iho oli epätavallisen pehmeä ja hyväkuntoinen huolimatta rankasta kalanperkaustyöstä. Bjarnasonin tutkimusryhmä pystyi osoittamaan, että tietyt kylmään sopeutuneet merieliöt sisälsivät entsyymin, jolla oli hyviä parantavia ominaisuuksia. Jatkotutkimusten ja kehityksen myötä tämä merientsyymi – kylmään sopeutunut trypsiini – on patentoitu maailmanlaajuisesti.

Tällä kerralla selvisin vajaan viikon sairastelulla. Seuraavan viikon maanantaina olin jo juoksemassa kevyttä lenkkiä ja voi pojat sentään kyllä juoksu tuntui mahtavalta. Tarkoitukseni oli juosta vain vitonen, mutta kun askel lensi niin juoksin vähän enemmän ja sainkin kasaan reilu 10 kilometriä. Olen niin kiitollinen terveydestäni ja kehostani, joka toimii tällä hetkellä niin hyvin ja tekee kaiken sen, mitä siltä toivon. Viime ja toissa vuonna flunssani kestivät kuusi viikkoa molemmilla kerroilla! Olen tosi tyytyväinen, ettei nyt ollut ohjelmassa mitään maratontautia.

Jotta terveyttä nyt piisaisi, aion pitää kiinni perusasioista. Pesen tiuhaan käsiä, vaikka pöpökammoisena myös esimerkiksi availen julkisten tilojen ovia kyynärpäällä, jalalla ja puseron hiha tai takki käden suojana. Toinen juttu, joka itselläni on ehdottoman hyvä kaikenlaisten sairastelujen ennaltaehkäisyssä, on riittävä uni ja palautuminen. Kun keho ei käy ylikierroksilla, mutta fiilis on sopivan energinen ja pirteä, tuntuu siltä, että myös taudit pysyvät paremmin loitolla. Itse sairastun helpommin usein silloin, kun stressi laukeaa. Sen takia pyrinkin tekemään kaikkeni, että vältän huonoa stressiä. Palautuminen myös työpäivien aikana onkin tärkeää!

Instagramissa julkaisen tänään (18.9.) kisan, jossa arvon neljä kappaletta ColdZyme-suihkeita. Tule siis myös sinne osallistumaan!

Terveyttä meille kaikille! Ihanaa alkanutta viikkoa!

Jenny