71 päivää ensimmäiseen maratoniin! Saa neuvoa.

Niken paita. On:in tossut (saatu testiin). Flipbeltin vyö. H&M:n toppi. Kari Traan trikoot (saatu).

71 päivää maratoniin Tukholman maratoniin. Viime viikonloppuna lepuuttelin lenkistä väsyneitä jalkojani ja sain ajatuksen surffata Instagramissa ja etsiä kuvia häshtägillä stockholmamarathon2017. Pakko sanoa, että pikku paniikki iski, kun selailin, millaisia matkoja porukka oli jo juossut: lenkit näyttivät olevan vajaata tai reilua kahtakymmentä kilometriä.

Niken paita. On:in tossut (saatu testiin). Flipbeltin vyö. H&M:n toppi. Kari Traan trikoot (saatu).

Koska en ole talvijuoksija, aloin juosta vasta helmikuun puolella ja kerran viikossa. Totaalista juoksutaukoahan itselläni oli takana viitisen kuukautta. Starttasin kolmen vartin pinkaisulla, josta siirryin pian kymmeneen kilometriin ja välillä yhteentoista. Seuraavaksi lauantain rutiiniksi muodostunut aamulenkura venähti 14 kilometrin mittaiseksi ja tällä hetkellä pisin lenkkini on 16.4 kilometriä.

71 päivään mahtuu kilsoja

71 päivää maratoniin kuulostaa tosi vähältä, mutta kyllä tuohonkin lukemaan juostuja kilometrejä mahtuu. Reilu kolme viikkoa ennen Tukholmaa käyn juoksemassa Helsinki City Runin, joka mielestäni käy oikein hyvästä harjoituksesta. Siis kunhan vain maltan lähteä liikkeelle riittävän rauhallisesti ja ottaa lenkin harjoituksena, en kilpailuna. Edellisen puolikkaani aika on 2 h 10 minuuttia, ja veikkaan, että tuosta taidan jäädä jonkin verran.

Mutta ei se aika, vaan matka! Parasta tässä on ollut se, että juoksu on alkanut sujua. Vieläkään se ei kulje yhtä lennokkaasti kuin aiemmin kevyemmällä elopainolla, mutta kulkee kuitenkin. Ja mikä parasta, olen saanut juosta ilman vaivoja tai vammoja. Kehonhuoltoni ei ole täydellistä, mutta veikkaan, että hyvää on tehnyt paitsi venyttely, myös säännöllinen jooga.

Röhnischin trikoot. Socin toppi (saatu). Niken toppi. Suunto Spartan -kello (testissä).

Paljasta salasi, sinä maratonin juossut lukijani!

Moni asia kuitenkin mietityttää 4.6. olevaan maratoniin liittyen, joten koko juokseva Suomen kansa, nyt odotan rutkasti vinkkejä!

Mitä puen päälle? Toki valitsen vaatteet säästä riippuen ja välillä kesäkuinen Tukholma on kuulemma ollut hyinen. Luultavasti päädyn pitkiin trikoihin, pitkiin sukkiin, alustreenitoppiin, t-paitaan tai ohueen pitkähihaiseen. Juoksutakki on suuri kysymysmerkki.

Joka tapauksessa vaatteiden tulee olla mukavat, joustavat, istuvat ja hiertämättömät. Ei tule juoksusta mitään, jos joudun reilu 42 kilsaa kiskomaan valuvia juoksukalsonkeja ylemmäs.

Flipbelt-vyössä kulkevat kätevästi ja hölskymättä mukana puhelin ja vähän rahaa, jos tulee hätätilanne. Kauheinta olisi, jos sataisi kaatamalla vettä. Midnight Runissa nelisen vuotta sitten juoksin kaatosateessa. Lits läts, ei kovin kivaa.

Mitkä juoksukengät valitsen? Olen juossut viime lenkit kolme vuotta vanhoilla, mielestäni ei vielä loppuunkäytetyillä Adidas Ultra Boosteilla. Tossut kuitenkin alkavat olla ei niin hyvässä kuosissa ja talven jälkeen melko kuraiset. Vaihtoehtona ovat vuosi sitten lanseeratut Adidaksen Pure Boostit, joita olen käyttänyt lähinnä kävelylenkeillä. Kolmas vaihtoehto on hiljattain meilläkin lanseeratut sveitsiläisen On:in Cloudflowt. Ekaa kertaa käytin niitä tuolla 16.4 kilsan lenkillä, ja illalla lenkin jälkeen alaselkä oli kipeä. Uskon, että tossut kyllä pehmentyvät juostessa ja ovat varteenotettava vaihtoehto myös maratonille, sillä hiertymiä en niistä saanut. Neljäs vaihtoehto on mysteeri. Ehkä sinä osaat suositella jotain tossuja?

Mitä syön maratonaamuna ja edellisenä iltana? Saavumme Tukholmaan jo perjantaina lentämällä ja huone on jo buukattu ihanalta vaikuttavasta Hotel Skeppsholmenista. Maraton alkaa klo 12. Tykkään juosta viikonlopun aamulenkkejä tyhjällä vatsalla, mutta maraton on jo sen verran mittava matka, että pakko on syödä, jos aikoo jaksaa. Puolikkaan juoksin aikanaan synttäripäivänäni kakun ja kahvin voimalla!

En kuitenkaan voi syödä paljon muutamiin tunteihin ennen juoksulenkkiä, koska jos lähden juoksemaan kovin täydellä vatsalla, ei toivottuna lopputuloksena voi olla vatsavaivoja. Juoksun aikana nautittavista energiageeleistäkään en ole ihan varma, sekoittavat kuulemma massua. Enkö vain voisi juosta veden voimalla?

Miten treenaan maratonviikolla? Kuten huomaa, olen näissä pitkissä lenkuroissa ihan aloittelija. Koko viikkoa tuskin voi lepäillä, mutta kovin paljon ei ehkä voi juostakaan. Entäs kuntosali? Jooga?

Otan kaikki vinkit kiitollisena vastaan!

Adidaksen juoksutrikoot. SOCin sukat. Adidaksen heimopaita (saatu).