Ruokapäiväkirjan pitäminen avasi silmät – näin söin ja treenasin

Pidin viime viikolla ruokapäiväkirjaa, joka oli todella silmiä avaavaa. Sitä kuvittelee tietävänsä miten syö, mutta kun on mustaa valkoisella, osaa nähdä paremmin niin ruokailujen plussat kuin miinuksetkin. Sanon heti kättelyssä, ettei oma ruokaviikkoni ollut mitenkään kovin esimerkillinen. Huomasin myös sen, miten vaikea minun on noudattaa itselleni sopivaa säännöllistä ruokailua viikonloppuisin ja erityisesti silloin, kun olen… Lue lisää

Hullaannu elämästä ja ajattele sitä, mitä haluat

Syysflunssasta huolimatta olo on elämästä hullaantunut! Niin paljon on kaikkea, mitä haluisin tehdä ja kokea, ja niin paljon on asioita tekemättä ja kokematta. On sellainen olo, etten halua hukata sekuntiakaan aikaa, mutta se ei tarkoita sitä, että alan suorittaa, vaan pyrin tekemään enemmän asioita, jotka kutsuvat ja vähemmän asioita, jotka eivät kutsu. Kuten aiemminkin olen… Lue lisää

Jaettu voimaa lisäävä saliohjelma juoksun oheen

Moni jo odottaa ruokapostaustani viime viikon sapuskoista, se on tulossa! Suosittelen muuten jokaista pitämään kirjaa ruokailuistaan aina silloin tällöin. Oma ruokaviikkoni ei ollut mitenkään esimerkillinen ja kun on mustaa valkoisella, se valaisi monta asiaa, kuten sen, että kasviksia voin lisätä vielä entisestään ja heti kun tulee poikkeustilanne, säännöllinen ruokailu on lähes mahdotonta. Koitan saada sapuskani… Lue lisää

Kävelijästä juoksijaksi? Kokeile näitä ohjeita!

Tällä viikolla pääsen käynnistämään omat juoksutreenini vihdoin kunnolla telakan jälkeen. Minulta on kysytty taas paljon sitä, miten aloittelija pääsee juoksemisessa alkuun. Kävelijästä juoksijaksi? Tässä muutama vinkki, juoksuohjelma ja asiaa sykealueista:  Selvitä sykealueet Tässä sykealueista mutkat suoriksi -periaatteella:  Sykealueet vaihtelevat toki henkilöittäin, mutta pääsääntö on, että peruskestävyyssykealue on noin 60-70 prosenttia maksimisykkeistä, vauhtikestävyysalue on noin 70-85… Lue lisää

Miksi me ihmiset suoritetaan?

Miksi me ihmiset suoritetaan? Terveiset Viking Grace -alukselta, joka saapuu kohta maihin ja jossa olin luennoimassa Fit-lehden hyvinvointiristeilyllä. Luennon aikana keskustellessamme nousi esiin se, miten suorituskeskeistä ja täyttä arki useimmilla on. Toki elämäntilanteet vaihtelevat, mutta niin monien on vaikea suoriutua hyvävoimaisena työn, perheen, treenin, opiskelun ja sosiaalisten suhteiden ristipaineessa.  Eri asioiden tekemisen pitäisi kuitenkin olla… Lue lisää

Arvot – toteutuvatko ne arjessa?

Jos yksi omista arvoista on hyvinvointi, toteutuuko se arjessa? Kävin hiljattain keskustelua kollegan kanssa siitä, voivatko ihmisen arvot muuttua. Ainakin omalla kohdallani arvot ovat päivittyneet ja jopa vaihtuneetkin vuosien aikana. Moni asioista, jotka vaikka 10 vuotta sitten olivat tärkeitä, eivät ole enää tärkeitä tai ainakaan kovin tärkeitä. Moni asioista, jotka eivät 10 vuotta sitten olleet… Lue lisää

Etkö pelkää, että lihot taas?

Etkö pelkää, että lihot takaisin? Mistä tiedät, että pysyt nykyisessä painossasi? Mistä sait motivaation aloittaa? Tässäpä kolme usein kuulemaani kysymystä ihan keltä tahansa ihmiseltä. Kun on jojotellut kuusi vuotta, ihmisiä luonnollisesti kiinnostaa, mikä tällä kerralla on (muka) eri lailla kuin jojotteluaikana. Enkö pelkää, että lihon kilot korkojen kanssa takaisin, kuten kolmesti aiemmin? En. En pelkää,… Lue lisää

Epäuskon hetkellä ajattele rakkautta

”Ajattele, että suhun vain virtaa rakkautta ihan joka puolelta loputtomasti. Sitä vain tulvii niin paljon, että sä olet kokonaan sen peitossa eikä se lopu ollenkaan.” Ok: Epäuskon hetkellä ajattelen rakkautta. Jotakuinkin noin kuin tuossa virkkeessä yllä neuvoi ystäväni, kun puhuimme eräästä tulevasta asiasta ja siihen liittyvästä, pinnalle puskevasta, mutta onneksi kuitenkin vain ajoittaisesta epäuskostani. Vaikka… Lue lisää