Kehonhuolto – sisäistä ja ulkoista hyvinvointia

kehonhuolto

Lisää hyvinvointia arkeen

Olisi suositeltavaa huoltaa kehoa joka päivä ainakin muutaman minuutin ajan venyttelemällä, joogaamalla, rullailemalla jumit auki putkirullalla tai jollakin muulla vastaavalla laitteella. Ulkoisen kehonhuollon lisäksi olisi hyvä huoltaa myös mieltä eli sisäistä hyvinvointiamme. Mielellä on tunnetusti suuri vaikutus kehoomme. Mitä enemmän meillä on stressiä sitä helpommin myös kehomme on jumissa, vaikka emme olisi treenanneet ollenkaan. Mielen ja kehon yhteys ei ole mikään salaisuus. Terveytemme on kokonaisuus, johon vaikuttaa kehon ja mielen lisäksi myös ympäristö eli sosiaalinen kanssakäyminen muiden ihmisten kanssa.  Tässä hieman lisää selvennystä siihen mistä kaikesta nämä kolme hyvinvoinnin osa-aluetta koostuvat?
Kehon fyysiseen hyvinvointiin vaikuttaa terveellinen ja puhdas ruoka, riittävä lepo sekä liikunta. Puolestaan henkiseen hyvinvointiin vaikuttaa tunteet, uskomukset, ajatukset, omat ennakkoluulot ja valon määrä etenkin näin talvella. Sosiaalinen hyvinvointi puolestaan koostuu omasta suhteesta muihin perheeseen jäseniin, ystäviin, naapureihin ja työkavereihin.

Tässä pari hyvää liikettä päivittäiseen venyttelyyn

Sillä päivittäisellä venyttelyllä sekä meditoinnilla pystymme vaikuttamaan hyvinvointiimme.

 

1.TAKAREIDET

loikkatreeni

2. POHJELIHAKSET

loikkatreeni

3. ETUREIDET

loikkatreeni

Tee näin:

Pysy jokaisessa venytyksessä noin 30 sekuntia ja toista liike vähintään kaksi kertaa. Hengitä syvään ja rentoudu näin saat parempia tuloksia aikaan.

 

HENKINEN HYVINVOINTI

Mind /Spirit /Emotions

Tärkeämpää kuin venyttely on kuitenkin henkinen hyvinvointi. Kuten onnellisuuden tunne, stressittömät päivät ja mielen rentoutuminen. Kun keho on stressittömässä tilassa ottaa se vastaan paremmin treenin tuomaa kuormitusta. Myös aineenvaihdunta sekä vastustuskykymme toimii paremmin.  Saamme enemmän tuloksia aikaan ja pystymme toimimaan tehokkaammin. Tässä muutama vinkki joilla saat lisättyä henkistä hyvinvointia arkeen.

1. Ajattele positiivisesti

2. Pyri keskustelemaan/ selvittämään mahdolliset mieltä painavat ongelmat

3. Älä murehdi turhista

4. Luota enemmän itseesi

5. Uskalla nauraa itsellesi

6. Sano ääneen mitä haluat

7. Anna anteeksi

8. Hymyile

9. Rakasta ja pidä huolta itsestäsi

10. Kuuntele sydäntä

kehonhuolto

 

Hyvinvointi tarkoittaa itselleni tunnetta siitä että kaikki on hyvin. Se on jokapäiväisen arjen askareita.

Meillä kaikilla on elämässä haasteita, huonoja päiviä, stressiä ja tunnemme olomme väsyneeksi ainakin silloin tällöin. Se mikä erottaa aidosti hyvinvoivan on positiivinen ajattelu. Sillä hyvinvoiva ihminen jaksaa kaikista vaikeuksista huolimatta uskoa, että kaikki on loppujen lopuksi hyvin. Henkiseen hyvinvointiin liittyy myös vahvasti työn ja vapaa-ajan tasapainottaminen. Liika tekeminen tressaa ja puolestaan liian vähäinen lamaannuttaa. On siis tärkeää löytää itselle hyvä tasapaino arkeen niin, että aikaa löytyy harrastuksille ja sosiaaliselle kanssakäymiselle tai yksinkertaisesti itseään miellyttäville asioille.

Tästä aiheesta voisi kirjoittaa loputtomiin, mutta tässä nyt joitakin ajatuksia näin lyhykäisesti. Kertokaa ihmeessä jos haluatte kuulla lisää aiheesta tai jokin asia jäi mietityttämään.

 

LUE MYÖS:

I LOVE JUMPS 

Itsensä hyväksyminen -Kuka minä olen

LOIKKATREENI – nopeutta ja muotoa jalkoihin

TEHOKAS KOTITREENI – treenaa nyt helposti kotosalla

Eläimelliset porrastreenit – 7 liikettä kokeile

Porrastreenit lisäpainoilla – 30 min hauskaa

 

KUVAT : Lauri Kalima / JK creative
VAATTEET: Lorna Jane / Lavli 
KENGÄT: Saucony

Anna aikaa hyvinvoinnille!

Haleja ELSE  🙂 ♡

YouTube /  Instagram / Website