Hyvinvointisi on sinun käsissäsi!

merita new beginning
Pidätkö hyvää huolta itsestäsi ja terveydestäsi? Tarkkailetko mitä syöt päivittäin? Liikutko säännöllisesti? Huolehditko kehostasi kokonaisvaltaisesti?

Meidän jokaisen keho ja mieli ovat kliseisesti sanottuna meidän temppelimme, mutta harvat oikeasti pitävät hyvää huolta omasta temppelistään, joten se alkaa rapistua ennen aikojaan. Tämä johtuu usein siitä, että keskitämme oman huomiomme toisista huolehtimiseen ja kaikkiin muihin asioihin ja unohdamme itsemme kaiken kiireen keskellä. Toki muista huolehtiminen on tärkeää, mutta äärettömän tärkeää on myös huolehtia itsestä ja omasta hyvinvoinnista.

Osa taas ei vain yksinkertaisesti jaksa pitää itsestään huolta. Liikunnan harrastaminen ja terveellisesti syöminen koetaan liian vaivalloiseksi, jolloin sitä vältellään. Kuntoilun ja terveellisen syömisen hyödyt kyllä tiedostetaan, mutta ajatellaan, että aikaa kyllä on muutoksen tekemiseen vielä tulevaisuudessakin, eikä nyt ole välttämättä se hetki. Miksi pitäisi nyt, kun myöhemminkin voi? Tämä on kuitenkin väärä ajattelutapa, koska tällä tekee helposti hallaa omalle hyvinvoinnille. Tämä johtuen siitä, että tämän päivän teoilla rakennetaan se hyvinvointi ja terveys, joka meillä on kymmenien vuosien kuluttua. Sinä joko tuet sitä teoilllasi tai rapisutat sitä. 

Nuorempana oman kehon laiminlyöntiä ei välttämättä huomaa niin helposti, mutta kun ikää kertyy alkaa tämä näkyä. Yleinen terveydentila ja energiatasot laskevat ja päivistä saattaa kadota puhti. Epäterveellinen ja epäsäännöllinen syöminen yhdistettynä jatkuvaan passiivisuuteen alkavat näkyä vyötäröllä ja liikakilo toisensa perään kertyvät vuosien mittaan kehoon. (Hoikankin henkilön sisäelinten ympärille voi kertyä vaarallista rasvaa epäterveellisten elintapojen myötä.) Lopulta kaikki nivoutuvat yhteen ja saattaa alkaa ilmestyä erilaisia terveysongelmia. Kakkostyypin diabetes saattaa puhjeta tai jokin muu sydän- ja verisuonisairaus. Pahimmassa tilanteessa sairastaa useita eri sairauksia samanaikaisesti.

Vuosien saatossa liikkumattomuus alkaa näkyä kunnossa jo hyvin varhain ja saattaa tulla varsinkin hyvin yleisiä selkäongelmia, jotka lisäävät passiivisuutta entisestään, vaikka liike olisi useimmiten oikeasti paras lääke selkäongelmien hoitoon. Heikot lihakset hidastavat myös vauhtia ja samoin myös huono kunto. Pelkästään arkiset askareet voivat laittaa puuskuttamaan ja väsyttämään. Huonon kunnon vuoksi moni saattaakin jaksaa olla töissä juuri ja juuri sen kahdeksan tuntia ja koko loppupäivä menee sohvalla voimia kerätessä, jotta jaksaa taas seuraavana päivänä mennä töihin ja selviytyy taas kahdeksasta tunnista. Tällainen elämä kuulostaa omaan korvaani enemmän selviytymiseltä päivästä toiseen, kuin elämästä nauttimiselta. 

Miksi tyytyä näin vähään, jos voi tehdä paljon kaikkea muutakin? Miksi tyytyä kurjaan tai ok oloon, jos voi voida oikeasti hyvin tai kerrassaan loistavasti? Niinpä. Tämä on sinusta kiinni. Sinä voit nimittäin omilla päivittäisillä teoillasi saada itsesi voimaan paremmin. Kukaan muu kuin sinä itse ei voi vaikuttaa olotilaasi. Terveytesi ja hyvinvointisi on sinun omissa käsissäsi. Se onkin sitten eri asia, teetkö asian eteen jotain. Minä suosittelen, että tottakai teet! 😊

Moni asia olisi estettävissä sillä, jos meistä jokainen pitäisi parempaa huolta itsestään. Toki joskus elämässä tapahtuu asioita, joihin emme voi vaikuttaa, mutta suurimpaan osaan voimme. Siksi onkin tärkeää kiinnittää tarkempaa huomiota lautasensa sisältöön, liikunnan harrastamiseen ja oman mielen hyvinvointiin. Tällä en tarkoita sitä, että ruokavalio pitäisi olla viilattu täysin viimisen päälle kuntoon ja liikuntaa tulisi harrastaa hullun lailla, ei ei. Tarkoitan vain sitä, että jokainen meistä voisi kiinnittää enemmän huomiota päivittäisiin pieniin tekoihin ja sen kautta vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa. Tämä tarkoittaa, että kiireisessäkin arjessa elävät voivat pitää paremmin huolta itsestään. Jokainen esimerkiksi syö päivän aikana jotain ja tässä ei voi aina vedota kiireeseen. ”En voi syödä terveellisesti, koska ei ole aikaa”, syöt joka tapauksessa päivän aikana jotain, joten miksi et voi varmistaa, että se on edes jonkin verran terveellisempää kuin ennen. Sinä päätät, mitä lautaseltasi löytyy.

Liikunta on myös monelle sellainen asia, jossa vedotaan kiireisellä arjella. Jos ei ehdi treenata useita kertoja viikossa, voi sen sijaan pyrkiä vähentämään arkista passiivisuutta. Voit esimerkiksi toimistossa puhua välillä työpuhelut seisten ja samalla liikutella kehoasi. Voit nousta portaat hissin sijaan, voit herätä 10 minuuttia aikaisemmin ja kävellä töihin. On niin paljon pieniä tekoja, joita voit muuttaa päivän aikana ja näiden pienien tekojen avulla rakennetaan lopulta suuria tuloksia. Tämän vuoksi ei kannata vedota aina siihen, ettet voi tehdä asioita toisin.

Joten muista, hyvinvointisi on sinun käsissäsi! Vältä keskittymästä kaikkiin niihin asioihin, joita et pysty tekemään ja keskity sen sijaan asioihin, joihin pystyt vaikuttamaan, oli ne miten pieniä asioita tahansa, muistathan sen! 🙂

 

merita new beginning